Expedice Xibalba 2024

Letošní expedica proběhla v minisestavě Motyčka, Sirotek, Jančar (ZO 6-09). Ubytovaní jsme byli tradičně u Sabiny ve Speleotechu a pokračovali v bádání v systému Yum Kaax ale vydali se také na průzkumy cenotů v okolí  vesničky Hunuku na druhé straně poloostrova.

Během první akce jsme řešili zbývající otazníky v sv. části systému. Objevili a zmapovali jsme odbočky Icho (propojení tří otazníků) a 200 m zcela nové chodby nazvané Zvonkohra.

Následující den se snažíme v jihovýchodní části systému, kde natahujeme 110 m polygonu. Odpoledne pak ještě na povrchu lokalizujeme dva komíny spojující povrch se vstupními částmi Yum Kaaxe.

Kořeny v systému Yum Kaax (Foto: J. Sirotek)

Třetí dne přináší objev nové propojovací chodby ze vstupních částí do Tarantulového dómu. Mapujeme 270 m a propojujeme se do známých částí celkem na třech místech. Cestou ven pozorujeme v blízkosti vchodu žábu, pravděpodobně Craugastor yucatanensis

Čtvrtý den věnujeme rekreačnímu ponoru v cenotu Tatich, při kterém Radek zkouší nový mapovací přístroj, který se však příliš použitelně nejeví.

Zkouška mapovacího zařízení v cenotu Tatich (Foto: J. Sirotek)

Pátý den věnujeme výletu do cenotů v blízkosti vesničky Hunuku, která leží nedaleko města Valadolid. Jsme zde na pozvání kanadského majitele pozemků. Rekognoskujeme dva obří cenoty a jednu jeskyni. Cenoty necháváme na příště a zkoumáme jeskyni s dvěmi vodními hladinami. Potápění k úspěchům nevede a celou jeskyni nazvanou Grotte Xchayil mapujeme. Dlouhý den zakončujeme slavnostní večeří ve starém hispánském hotelu v centru Valadolidu.

Šestý den jdeme do džungle hledat nové cenoty, bohužel neúspěšně. Večer pořádáme barbecue, kde kromě místních kamarádů Nadji, Dave, Alexe, Andyho a Liny vítáme taky Aničku a Martina Hutňanovi.

Sedmý den je vyhlášený jako rest-day a trávíme ho společným obědem s vlastníkem pozemků Manuelem a výletem na pláž.

Další den se vracíme do Yum Kaaxe, kde se snažíme už po několikáté najít další pokračování v okolí dómu Cirgulo. Výsledkem je objev 50 m dlouhé chodby Tubo a vytopené Disto ve špatně zavřeném barelu.

Nekonečná jezera v Yum Kaaxi (Foto: J. Sirotek)

Devátý den se potkáváme v Akumalu s dalším majitelem pozemků, který nám ukazuje cenot Santa Cruz. Večer trávíme u Robbieho, který nám vypráví o svých aktivitách v centrálním Yucatánu.

Následující den se jdeme s Radkem , Nadjou, Davem a Sabinou potápět do cenotu Taan, který leží kousek od Tulumu. Užíváme si hezký rekreační ponor. Zdenál mezitím řeší stavbu svého budoucího mexického sídla.

V cenotu Taan (Foto: J. Sirotek)

Jedenáctý den se věnujeme mapování cenotu s jeskyněmi Styx, Styx 2 a Nah Soots.

Radek při výstupu z cenotu Xchayil (Foto: J. Sirotek)

Poslední den expedice vyrážíme opět do Hunuku. Na programu je spuštění Radka do velkého cenotu Xchayil 1 a následný ponor. Celý cenot obeplaval v hloubce přes 30 metrů, ale bohužel žádné pokračování nenašel. Při focení a filmování před vlastním ponorem se nám ale podařilo utopit dron, který se zachytil o liánu.

Cenote Xchayil (Foto: j. Sirotek)